استرالیا یک سیستم کامپیوتری با کارایی بالا (HPC) را توسعه داده است که در بین ۵۰۰ سوپرکامپیوتر برتر در سراسر جهان رتبه ۷۲ را دارد.

ابررایانه

به گزارش همشهری آنلاین، این سیستم ۱۴.۵ میلیون دلاری که با نام «ویرگا» شناخته می‌شود، نخستین سیستم از نوع خود در استرالیاست.

به نقل از لایو ساینس، این سیستم با هدف ارائه زیرساخت‌های محاسباتی لازم برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تقویت صنعت و اقتصاد ساخته می‌شود. جالب است بدانید که ابرکامپیوترها نقشی حیاتی در اکتشافات علمی ایفا می‌کنند؛ از کمک به پیش‌بینی تغییرات آب و هوا تا کشف داروهای جدید. ابرکامپیوترها براساس همان اصول کامپیوترهای روزمره کار می‌کنند، اما سطح عملکرد آنها بسیار بالاتر است.

برخلاف رایانه‌های شخصی رومیزی یا لپ‌تاپ‌های معمولی، آنها مجموعه داده‌های عظیمی را پردازش می‌کنند و محاسبات را با سرعتی باورنکردنی انجام می‌دهند. آنها سریع‌ترین رایانه‌های جهان هستند و برای کار کردن به زیرساخت‌های عظیمی ازجمله سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته نیاز دارند. یک ابررایانه ممکن است هزاران هزار CPU و GPU داشته باشد که هر یک بسیار قوی‌تر از آنهایی است که در قفسه پیدا می‌کنید.
Frontier که توسط غول ابرمحاسباتی HPE Cray ساخته شده است در سال ۲۰۲۲به‌ نخستین کامپیوتر بزرگ‌مقیاس در جهان تبدیل شد. دانشمندان ابتدا قصد داشتند از فرانتیر برای تحقیقات سرطان، کشف دارو، همجوشی هسته‌ای، مواد عجیب و غریب و طراحی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

در سال‌های آینده، دانشمندان از این ابرکامپیوتر برای طراحی فناوری‌های جدید حمل‌ونقل و پزشکی استفاده خواهند کرد. یکی از جوان‌ترین ابررایانه‌های موجود در این فهرست نیز ممکن است روزی قدرتمندترین شود. «آرورا» تبدیل به دومین ابررایانه بزرگ‌مقیاس شد و این توانایی را دارد که به دوبرابر قدرت محاسباتی الان خود برسد و مرزها را جابه‌جا کند.

ابر رایانه‌ها سیستم‌های کامپیوتری بسیار قدرتمندی هستند که توانایی انجام حجم بزرگی از محاسبات را در زمان بسیار کوتاهی دارند. این سیستم‌ها به‌طور معمول برای کاربردهایی مانند مدل‌سازی علمی، شبیه‌سازی‌های پیچیده، پردازش داده‌های عظیم و محاسبات عددی فشرده استفاده می‌شوند.

در زیر سه مدل برتر ابر رایانه در جهان تا به امروز معرفی شده‌اند:

Fugaku (ژاپن)

- توسعه‌دهنده: مؤسسه تحقیقات فیزیک و شیمی RIKEN و شرکت فوجیتسو

- قدرت پردازش: حدود ۴۴۲ پتافلاپ در عملکرد با دقت دو برابر

- ویژگی‌ها: این ابررایانه برای محاسبات علمی پیشرفته و شبیه‌سازی‌های مختلف طراحی شده و در کاربردهایی مانند مدل‌سازی آب و هوا، داروسازی و توسعه مواد جدید استفاده می‌شود.

Summit (ایالات متحده آمریکا)

- توسعه‌دهنده: آزمایشگاه ملی اوک ریج (ORNL) و شرکت IBM

- قدرت پردازش: حدود ۲۰۰ پتافلاپ در عملکرد با دقت دو برابر

- ویژگی‌ها: Summit برای تحقیقات علمی گسترده در زمینه‌هایی مانند مواد جدید، انرژی، سلامت و یادگیری ماشین استفاده می‌شود. این سیستم از معماری مبتنی بر GPUهای شرکت NVIDIA بهره می‌برد.

Sierra (ایالات متحده آمریکا)

- توسعه‌دهنده: آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور (LLNL) و شرکت IBM

- قدرت پردازش: حدود ۱۲۵ پتافلاپ در عملکرد با دقت دو برابر

- ویژگی‌ها: Sierra برای پشتیبانی از امنیت ملی آمریکا طراحی شده و در شبیه‌سازی‌ها و محاسبات پیچیده‌ای که برای نگهداری و ارتقاء سلاح‌های هسته‌ای مورد نیاز است، استفاده می‌شود. این ابررایانه نیز از معماری مبتنی بر GPUهای شرکت NVIDIA بهره می‌برد.

این ابررایانه‌ها از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز استفاده می‌کنند و نقش بسیار مهمی در پیشبرد علم و تکنولوژی دارند.

کد خبر 866010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha